Sådan vælger du det perfekte webbureau til din virksomhed
Der findes mange forskellige webbureauer fordelt i hele landet. Derfor kan det også være svært at finde det helt rette webbureau for din virksomhed. Det er nemlig ikke ligegyldigt hvilket webbureau, du ender med at indgå et samarbejde med.
Et webbureau er mere end bare en leverandør af digitale tjenester; det er en strategisk partner, der kan hjælpe med at opbygge og forbedre din online tilstedeværelse. I denne artikel kigger vi nærmere på nogle af de overvejelser, du bør komme igennem inden du vælger et webbureau.
1. Definér dine behov og mål
For at få et stærkt samarbejde med et webbureau, skal du starte med at identificere din virksomheds behov og mål for dens online tilstedeværelse. Ønsker du at opbygge en ny hjemmeside, optimere din eksisterende platform, eller har du behov for online markedsføring? At have klare mål vil hjælpe dig med at vælge et bureau, der bedst kan imødekomme dine behov.
Webbureauer har alle forskellige ting, som de specialiserer sig i. Nogle webbureauer er specialiseret i SEO, andre i betalt annoncering som Facebook Ads og Google Ads. Der er også webbureauer, der fokuserer på udvikling af hjemmesider og softwareløsninger.
Har du ikke behov for en specialiseret samarbejdspartner inden for ét af områderne, findes der også full service webbureauer. Fordelene ved at vælge et full service webbureau er, at alle kompetencerne er samlet under ét tag – du skal altså kun have én samarbejdspartner, og oftest også kun én kontaktperson. Det er eksempelvis tilfældet med itpilot, som er et webbureau i Viborg og Aarhus.
2. Undersøg bureauets erfaring og ekspertise
Søg efter bureauer med omfattende erfaring inden for det område, som du har behov for hjælp til – altså årsagen til at du søger efter et webbureau. Her kan du kigge nærmere på, hvad de skriver på deres hjemmeside, deres cases m.v.
Fremgår det ikke tydeligt, hvad de har opnået af resultater for andre kunder, kan du spørge dem efter referencer på deres tidligere arbejde. Det hjælper dig til at vurdere deres ekspertise og kvalitet, og om de er det rette match for din virksomhed.
3. Vurder tekniske færdigheder og kompetencer
Søger du en samarbejdspartner til at udvikle en hjemmeside eller en softwareløsning, er det vigtigt, at webbureauet har stærke tekniske færdigheder inden for webudvikling, herunder kendskab til programmeringssprog som HTML, CSS, JavaScript osv. Disse er særligt vigtige i forbindelse med webudvikling, men har du behov for at få udviklet en softwareløsning, er det typisk andre programmeringssprog, som er relevante for dig.
Har du behov for et webbureau til at udvikle en hjemmeside, så undersøg om de har erfaring med CMS-platforme som WordPress, Magento eller lignende, afhængigt af dine behov. Har du en præference til hvilket CMS, din hjemmeside skal udvikles i, er det naturligvis altafgørende, at webbureauet har erfaring med dette CMS.
4. Evaluér bureauets tilgang og arbejdsmetoder
Det kan være en fordel at forstå bureauets tilgang til projektledelse, samarbejde og kommunikation. Er de fleksible og villige til at tilpasse sig dine behov og ønsker? En transparent og struktureret arbejdsproces er afgørende for et succesfuldt samarbejde.
Derudover skal du også spørge dig selv, om webbureauets tilgang og arbejdsmetoder matcher dine forventninger.
5. Undersøg bureauets omdømme og kundetilfredshed
Læs anmeldelser og vurderinger fra tidligere kunder for at få et indtryk af bureauets omdømme og kundeservice. Et velrenommeret webbureau vil have tilfredse kunder og positive anmeldelser.
6. Vær opmærksom på specialiseringer og branchekendskab
Nogle webbureauer specialiserer sig i bestemte brancher eller typer af projekter. Overvej, om bureauets specialiseringer matcher dine behov, og om de har erfaring med lignende projekter i din branche.
7. Aftal vilkår og betingelser
Endeligt – inden du indgår en bindende aftale med det udvalgte webbureau – så gennemgå kontraktbetingelser og omkostninger nøje. Vær sikker på at forstå, hvad der er inkluderet i prisen, og hvad der forventes af dig som kunde. Spørg også ind til eventuelle ekstra gebyrer eller skjulte omkostninger.
Vær også opmærksom på om der er bindinger på aftalen – og i så fald, hvor lange bindingerne er. Måske har du fået et megaskarpt tilbud, men til gengæld er der 5 års binding. Spørg dig selv, om du ønsker at binde dig for så mange år, og måske også om der mon er en grund til den lange binding.
Der er dog rigtig mange webbureauer, der ikke har bindinger. Nogle SEO-bureauer har 6 måneders binding for at sikre, at de kan vise resultater inden samarbejdet evt. opsiges igen, da SEO er en langsigtet strategi.
8. Vælg det rette webbureau
Baseret på de øvrige punkter kan du sammenfatte dine vurderinger og valgkriterier og træf en velinformeret beslutning om, hvilket webbureau der er det rette for din virksomhed. Vær ikke bange for at stille spørgsmål og bed om yderligere oplysninger, hvis du er i tvivl om noget.
9. Sæt gang i samarbejdet
Når du har valgt et webbureau, er det tid til at sætte gang i samarbejdet. Kommuniker tydeligt dine forventninger og mål, og vær åben for feedback og samarbejde med bureauet for at opnå de bedste resultater.